W radykalnym ujęciu zachowaniem w pełni proekologicznym byłaby całkowita rezygnacja z produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, w tym z druku banerów reklamowych na PVC, a nawet na tkaninach poliestrowych. Jednak, myśląc realnie, trudno oczekiwać, że tak się stanie. Można natomiast drukować reklamy na materiałach, które są mało inwazyjne dla środowiska naturalnego. Przedstawiamy możliwości wyboru nowoczesnych, proekologicznych materiałów na banery.
Zainteresowanie ekologicznymi materiałami do druku reklam jest jednym z symptomów wzrostu świadomości ekologicznej w społeczeństwie. Na poziomie działalności gospodarczej mówi się o CSR (Corporate Social Responsibility), czyli o społecznej odpowiedzialności biznesu.
Eko w reklamie jest trendy
Gdy w 2010 r. zostały opracowane podstawy CSR (norma ISO 26000), większość przedsiębiorców niewiele na ten temat wiedziała. Troska o ekologię była rodzajem goździka przy kożuchu – rzeczą, która przynosiła splendor, ale nie konkretne zyski. Jednak na przestrzeni ostatniej dekady bardzo wiele się zmieniło. Proekologiczna postawa stała się w biznesie normą, bo zmieniły się oczekiwania klientów. Nabywca końcowy oczekuje nie tylko ekologicznych technologii produkcji, ekologicznych opakowań i transportu, ale także korzystania z ekologicznych form reklamy.
Zmianę trendów potwierdza przedstawicielka producenta ekologicznych banerów DisplayPlanet: – Oczywiście w biznesie liczy się cena reklamy, rachunek ekonomiczny kampanii promocyjnej czy informacyjnej. Jednak Klienci coraz chętniej wybierają ekologiczne materiały do druku, a takie pojęcia jak CSR, zrównoważony rozwój czy zero waste dawno przestały być nowalijką i nikogo już nie dziwią. Menedżerowie z uznaniem przyjmują fakt, że oferujemy ekologiczne komponenty do druku banerów, flag czy ścianek reklamowych. Doceniają fakt zastosowania ekologicznych barwników oraz materiałów do druku, które zostały wyprodukowane z surowców wtórnych. Wiele firm świadomie wybiera ekologiczne materiały reklamowe, żeby móc ten fakt wykorzystać w swoich działaniach marketingowych, w tym szczególnie w budowaniu pozytywnego, „zielonego” wizerunku firmy. Jest to działanie wynikające z autentycznego poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne, ale też bardzo skuteczna strategia biznesowa. Bycie proekologicznym po prostu opłaca się: pozwala pozyskiwać klientów – pozwala stworzyć model komunikacji produktowej, z którą można dotrzeć do nowych, w tym szczególnie młodych grup odbiorców.
Czy reklama drukowana jest ekologiczna?
Przemiana w podejściu do natury, która dokonała się w ostatnich latach, to przejście od ekologii hasłowej do pogłębionego rozumienia relacji człowieka ze środowiskiem. Jednym z symptomów nowej sytuacji jest fakt, że doszło do zdementowania wielu mitów ekologicznych, które towarzyszyły przez lata działaniom obrońców przyrody. Jeden z nich dotyczył wpływu na naturę reklamy drukowanej.
Przez długi czas, jak mantra, powtarzała się w mediach informacja o tym, że reklama elektroniczna – w przeciwieństwie do drukowanej – jest przyjazna środowisku. Powód wydawał się oczywisty: bardzo liczne wydruki, w tym szczególnie wytwarzane w ogromnych ilościach banery reklamowe, powstają na materiałach wykonanych z PVC. Tworzywo od dawna jest na indeksie: co prawda samo nie stanowi zagrożenia, jednak komponenty używane do jego produkcji są niezwykle agresywnymi substancjami chemicznymi. Mowa o ftalanach, popularnych plastyfikatorach tworzyw sztucznych, które są oskarżane o bardzo niekorzystny wpływ na organizmy żywe. Łatwo wyobrazić sobie wysypisko śmieci zasłane zużytymi banerami. Dłuższej chwili wymaga uświadomienie sobie, że także elektrośmieci zalegają na hałdach, a wiele elementów sprzętu IT jest wykonanych z tworzyw sztucznych, w tym także PVC. Hasła w stylu „Nie drukuj, prześlij dalej!” zachęcały do odejścia od materiałów drukowanych na rzecz tych wyświetlanych na ekranie komputera.
Dzisiaj wszyscy doskonale wiedzą, że obecność PVC nie jest największą bolączką urządzeń elektronicznych. Znacznie ważniejszy jest ich ślad węglowy, czyli całkowita wartość emisji gazów cieplarnianych, których powstawanie jest efektem produkcji i użytkowania określonego przedmiotu. Reklamy elektroniczne wymagają ogromnych ilości energii, którą trzeba wyprodukować, aby zaspokoić zapotrzebowanie serwerów, komputerów, telewizorów, smartfonów, na których będzie wyświetlana reklama. W tym kontekście o wiele bardziej ekologiczne jest drukowanie reklam niż ich wyświetlanie. Szczególnie wtedy, gdy wydruk nie powstaje na nasze własne potrzeby, lecz będzie oglądany przez setki czy tysiące osób dziennie. Im większa liczba odbiorców jednej reklamy drukowanej, tym jest ona bardziej ekologiczna. Jej ślad węglowy nie jest niski, jednak po zakończeniu produkcji eksploatacja wydruku reklamowego, nawet na materiale z PVC, nie pociąga za sobą zwiększonej emisji gazów cieplarnianych. Głównie dlatego, że nie generuje zapotrzebowania na energię elektryczną: baner można oświetlić, ale nie jest to koniecznym warunkiem ekspozycji baneru.
Jak odpowiedzialnie wybierać materiały do druku reklamowego?
Społeczna odpowiedzialność biznesu przejawia się m.in. w świadomym wyborze materiałów do druku reklam. Jeżeli chcesz korzystać z surowców i komponentów przyjaznych dla środowiska, po pierwsze zwracaj uwagę na rodzaj używanych barwników. Najlepiej, żeby były to atramenty wodne: to ekologiczna alternatywa dla farb solwentowych, które zawierają toksyczny rozpuszczalnik. Druk przy użyciu barwników wodnych w niczym nie ustępuje drukowi solwentowemu, a do tego jest całkowicie bezpieczny – nie tylko dla środowiska, ale też bezpośrednio dla użytkowników.
Drugim wyznacznikiem ekologicznego charakteru konkretnego materiału jest nieobecność PVC. Rezygnując z PVC, nie rezygnujesz z trwałości, nie godzisz się na pogorszone parametry techniczne wydruku. Banery wykonane na ekologicznych materiałach do druku reklamowego, takich jak siatki PolyMesh i Textile Mesh, mają wysokie walory estetyczne i dużą odporność na warunki środowiskowe.
Trzecim ważnym kryterium wyboru ekologicznych materiałów do druku reklamowego jest wykorzystanie surowców wtórnych. Oczywiście już samo tylko stosowanie nośników o niskim śladzie węglowym, wolnych od agresywnych substancji chemicznych, jest eco friendly. Jednak możesz pójść o krok dalej i sięgnąć po materiały, które powstają z surowców wtórnych. To tkaniny wykonane z poliestru, które łatwo rozpoznać po przedrostku „eco” oraz informacji, że zostały wyprodukowane z przetworzonych butelek PET. Korzystając z nich, nie tylko unikniesz bezpośredniego zatruwania środowiska, ale też będziesz miał swój wkład w zmniejszenie produkcji tworzyw sztucznych.
Po dokładnej analizie zagadnienia wnioski nasuwają się same: wybierając reklamę drukowaną, wybierasz ekologiczną formę prezentacji swoich treści marketingowych i informacyjnych. Jeżeli dodatkowo zdecydujesz się skorzystać z ekologicznych materiałów i komponentów, to nie tylko wniesiesz swój wkład w ochronę środowiska, ale też zyskasz szansę na wzmocnienie pozytywnego wizerunku swojej firmy.